جدول جو
جدول جو

معنی رازی حنفی - جستجوی لغت در جدول جو

رازی حنفی
محمد بن ابی بکر شمس الدین ابن عبدالقادر حنفی از علمای اواسط قرن هشتم هجرت که در سال 768 هجری قمری در قید حیات بوده است و تألیفات سودمند دارد: 1 - انموذج جلیل فی اسئله و اجوبه من غرائب التنزیل، 2 - الذهب الابریز فی تفسیر الکتاب العزیز، 3 - روضه الفصاحه در علم بیان، 4 - شرح المقامات الحریریه که یک نسخه از آن در خزانۀ تیموریه و دو نسخه نیز در دارالکتب المصریه موجود است، 5 - مختار الصحاح در لغت که ملخص صحاح جوهری است و بارها در قاهره و غیره چاپ شده است، سال وفات او بدست نیامد، (از ریحانه الادب ج 2)
لغت نامه دهخدا

پیشنهاد واژه بر اساس جستجوی شما

(عَ یِ شی)
ابن محمد شیرازی حنفی، ملقب به علاءالدین. در کشف الظنون شهرت او ’علائی’ آمده است. وی مفسر بود و در سال 945 هجری قمری درگذشت. او راست: 1- أسئلهالقرآن و اجوبتها. 2- دستورالوزراء. 3- مصباح التعدیل فی کشف انوار التنزیل، که حاشیه ای است برتفسیر بیضاوی. (از معجم المؤلفین از کشف الظنون حاجی خلیفه ص 193 و هدیه العارفین بغدادی ج 1 ص 744)
لغت نامه دهخدا
اسماعیل بن محمد بازی حنفی امام جامع الشاعره در زبیدی بود و از خاندان بازی بشمار میرود، و به باز، قریه ای در شش فرسنگی مرو منسوب است، (از تاج العروس)، بمجاز، خوشحال، مسرور، (ناظم الاطباء) :
ابر بباغ آمده بازی کنان
جامۀ خورشید نمازی کنان،
نظامی،
سنان بر سر موی بازی کنان
به خون روی دشمن نمازی کنان،
نظامی،
به جولان زدن سرفرازی کنان
بشمشیر چون برق بازیکنان،
نظامی،
یوسف به استقبال پدر از مصر برون آمد و آواز بوق و کرنا و دوهزار مرد زنگی و ده هزار حبش از پیش آمدند بازیکنان، (قصص الانبیا ص 85)،
زنش گفت بازی کنان شوی را
عسل تلخ باشد ترشروی را،
سعدی (بوستان)،
، جمع واژۀ بازیکن، بمعنی برعهده دارندۀ نقش در تآتر و سینما، چنانکه گویند: بازیکنان این نمایشنامه فلان و فلان اند، رجوع به بازیکن شود
لغت نامه دهخدا
علی بن سلطان محمد، ملقب به نورالدین و معروف به ملاعلی قاری حنفی المذهب، وی در هرات متولد شد و در مکه سکونت کرد، وی از افاضل اوائل قرن یازدهم هجری قمری بوده و پس از آنکه در زادگاه خود به تحصیل بخشی از مراتب علمی موفق آمد به مکه رفت و از مشایخ آن سرزمین تکمیل مراتب علمی نمود تا آنکه آوازۀ او درهر دیار انتشار یافت و به هریک از ائمه اربعۀ اهل سنت خصوصاً امام شافعی و اتباع او باب اعتراض باز کرد و بر امام مالک نیز 0به جهت دست گشاده نماز خواندن اعتراض نمود و رساله ای در این موضوع تألیف کرد و به همین جهت در شدت و عسرت زندگانی کرد و به سال 1014یا 1016 هجری قمری در مکه معظمه وفات یافت و همین که خبر وفات او به کوی علمای مصر رسید در جامع ازهر با گروه متجاوز از چهارهزار تن بر وی نماز غیبت خواندند، تألیفات بسیاری دارد و از اوست: 1 - الاحادیث القدسیه و الکلمات الانسیه، 2 - الحرز الثمین الحصن الحصین من کلام سید المرسلین تألیف شمس الدین محمد بن علی جزری شافعی که جامع ادعیه و اوراد وارده از رسول اکرم
است، این کتاب در مکه چاپ شده است، 3 - فتح الرحمن بفضائل شعبان، 4 - مرقاه المفاتیح لمشکوه المصابیح واین هر دو در قاهره چاپ شده اند، (کشف الظنون) (معجم المطبوعات ج 3 ستون 1791) (ریحانه الادب ج 3 ص 258)
لغت نامه دهخدا
(حَ نَ)
عمر بن هبه الله یا عمر بن احمد بن هبه الله بن محمد بن هبه الله بن احمد بن یحیی، ملقب به کمال الدین و مکنی به ابوحفص یا ابوالقاسم و مشهور به ابن العدیم و ابن ابی جراده است. وی فقیه، مفتی، محدث، حافظ، مورخ، بلیغ کاتب، منشی، شاعر و از اکابر علماء و محدثین اهل سنت است. در حلب و دمشق و حجاز و عراق از پدر خود و دیگر اکابر وقت تکمیل مراتب علمیه نمود و ریاست حنفیه به او منتهی شد. وی در خط و کتابت نیز بی نظیر و در عصر خودضرب المثل بوده و خطش را بر خط خطاط شهیر ابن البواب ترجیح میداده اند و به بهای گزافش میخریده اند و حتی ملوک و اکابر مانند لاّلی و جواهر آن را برای یکدیگرتحفه میفرستاده اند و در اثر سرعت قلمی هم که داشته کتب بسیاری استنساخ نموده. وی مدتی متصدی قضاء حلب بود. و تمامی عمر خود را در تألیف و تدریس و فتوی مصروف داشته است. او راست: 1- اخبار المستفاده فی ذکر بنی جراده که در شرح حال افراد این خانواده تألیف کرده و یاقوت حموی این کتاب را از خود مؤلف خوانده وگوید وجه تسمیه و جهت شهرت ایشان به بنی العدیم را از وی پرسیدم اظهار بی اطلاعی کرده و گفت افراد خانواده نیز بی اطلاعند و این نام تازه است و اسلاف ما بدان معروف نبوده اند و چیزی به نظرم در این باب نمیرسد جز اینکه جد جدم قاضی ابوالفضل هبه الله بن احمد بن یحیی با همه ثروتی که داشته همیشه در اشعار خود از فقر و پریشانی شکایت کرده و به همین جهت به عدیم شهرت یافته و خانواده اش نیز به بنی العدیم معروف شده اند و پس از این بیان گفت: اگر این نکته سبب این شهرت نبوده باشدسبب دیگری را سراغ ندارم. مؤلف ریحانه الادب گوید: بنابراین که هبه الله مذکور موصوف به عدیم باشد باید خودش و پدرش احمد موصوف به ابن العدیم نباشند و حال آنکه ایشان نیز از افراد بنی العدیم بوده اند. وی در وجه تسمیه قول یاقوت را تأیید مینماید که چون یحیی پدراحمد که جد اعلای عمر است عدیم و بی چیز بوده لذا هر یک از اولاد او به ابن العدیم مشهور شد و خانواده اش نیز به خانوادۀ بنی العدیم شهرت یافته است. 2- بغیه الطلب فی تاریخ حلب. در این کتاب شرح حال اعیان حلب را به ترتیب اسامی آورده و چهل مجلد از آن به مبیضه نقل و بقیه اش در مسوده باقی است و قبل از آنکه آنها را به مبیضه وارد کند مرگش فرارسیده است. بر آن کتاب ذیلهای بسیاری نوشته اند. 3- تبرید حراره الاکباد فی الصبر علی فقد الاولاد. 4- الخط و علومه و آدابه و وصف ضروبه و اقلامه. 5- الدراری فی ذکر الذراری. 6- رفع الظلم و التجری عن العلاء المعری. 7- زبده الحلب فی تاریخ حلب که با ترجمه لاتینی در پاریس چاپ شده. 8- ضوء المصباح فی الحث علی السماح. این اشعار او راست:
فوا عجیباً من ریقها و هو طاهر
حلال و قد اضحی علی محرماً
فان کان خمراً این للخمر لونه
و لذته مع انتی لم اذقهما.
و یک قصیدۀ میمیه که درآن قتل و غرات و ویرانی عمارت و دیگر صدمات را که از مغول به حلب وارد آمده متذکر شده و مطلع آن این است:
هو الدهر ما تبنیه کفک یهدم
وان رمت انصافاً لدیه فتظلم.
وی به سال 660 یا 666 هجری قمری در 75 یا 81سالگی در قاهرۀ مصر درگذشته و در قرافه مدفون گردید. (کشف الظنون) (معجم الادباء ج 16 ص 5) (لغات تاریخیه و جغرافیه ج 6 ص 96) (قاموس الاعلام ج 1 646) (ریحانه الادب ج 6 ص 84)
لغت نامه دهخدا
محمد بن ادریس حافظ حنظلی مکنی به ابوحاتم از اکابر علمای اهل سنت و در طبقۀ بخاری و نظایر وی بود و در ماه شعبان 277 هجری قمری درگذشت و پسرش ابومحمد عبدالرحمن حافظ ملک ری نیز از اکابر علما و عرفا و در علوم متنوع بخصوص در رجال بحری بیکران بود و از ابدالش می شمارند و در فقه و اختلاف تابعان و صحابه مصنفات بسیاری دارد: 1 - الزهد 2 - المراسیل که در سال 1321 هجری قمری در حیدرآباد هند چاپ شده است، 3 - المسند، (از ریحانه الادب ج 2)
لغت نامه دهخدا
ابن توبه بن سحیم بن مره، معروف به الشویعر الحنفی، از شعرای اسلامی است، درباره ضحاک بن قیس گوید:
اذا شمر الضحاک للحرب شبها
غلام غذته للحروب ربائبه،
و ابوالعباس احمد بن یحیی ثعلب این ابیات را از او نقل کرده است:
یحیی الناس کل غنی قوم
و یبخل بالسلام علی الفقیر
و یوسع للغنی اذا رأوه
و یحبی بالتحیه و الامیر،
و نیز گوید:
و ان الذی یمسی و دنیاه همه
لمستمسک منها بحبل غرور،
(معجم الشعراء مرزبانی ص 142)
لغت نامه دهخدا
ابن احمد بن انوشیروان رازی حنفی. متولد در آق سرا در 631 هجری قمری وی 20 سال قاضی ملطیه بود و به دمشق آمد، و در جنگ غازان با صلیبیان گم شد. گویند به اسیری به فرنگ برده شد و در 735 هجری قمری خبر زندگی او در فرنگ و قبرس به پسرش جلال الدین رسید و بعد تکذیب شد. (دررالکامنه ج 2 ص 10)
لغت نامه دهخدا
ابن علی وراق رازی حنفی مکنی به ابوبکر. او راست: شرح مبسوطی بر مختصر الطحاوی فی فروع الحنفیه در چهار مجلد
لغت نامه دهخدا
(اَ مَ)
ابن علی رازی حنفی. مکنی به ابوبکر و معروف به جصاص او راست: شرح اسماء الحسنی. رجوع به کشف الظنون چ استانبول ج 1 ص 382 و ج 2 ص 50 و عیون الانباء ص 312 و رجوع به احمد بن علی جصاص... و جصاص احمد... شود
لغت نامه دهخدا
(اَ مَ)
ابن علی جصاص رازی حنفی. مکنی به ابوبکر. متوفی به سال 370 هجری قمری او راست: اختصار اختلاف العلماء طحاوی. شرح الجامع الصغیر محمد بن حسن شیبانی. شرح مختصر طحاوی در فروع حنیفه. شرح ادب القاضی خصاف. شرح الجامع الکبیر محمد بن حسن شیبانی. کتاب جوابات المسائل. و رجوع به جصاص احمد... و احمد بن علی رازی شود
لغت نامه دهخدا
ابن حسن حسینی شیرازی حنفی. قاضی بغداد و مردی فقیه و اهل تفنن بود. پس از ف تنه ابن اردبیل به ترکیه رفت و در بروسه به تدریس پرداخت تا به سال 922 هجری قمری درگذشت. از آثاراوست: 1- شرح نهج البلاغه. 2- کنایه الراوی و السامع. 3- حاشیه بر تلویح تفتازانی.
لغت نامه دهخدا